Under perioden 2010-2012 pågick många diskussioner om spårtaxi i Södertälje. Flera långtgående planer och förslag presenterades, men kommunstyrelsen beslutade sedan att lägga ner frågan. Nu väcks den dock igen och projektet ser ut att kosta upp mot 60 miljoner kronor per år.
Det är Centerpartiet och Kristdemokraterna i Södertälje som har tagit upp frågan om spårtaxi i Kringelstan igen. De både partierna berättar att satsningen är nödvändig för Södertäljes utveckling och menar att dagens infrastruktur-flaskhalsar inte kan byggas bort på andra sätt.
– När en lastbil kraschar in i motorvägsbron och den blir obrukbar under flera månader märks det hur sårbart dagens vägnät är. Vi måste kunna transportera människor på andra sätt, säger Gunde Grahn, ledamot i Centerpartiet i Södertälje.
Flera linjer ska startas
C och KD vill att spårtaxinätet byggs ut i stora delar av Södertälje, steg för steg. Inledningsvis vill de få igång en linje från Gärtuna, via Östertälje station, bort till Torpa havsbad. En annan linje som förespråkas ska dras från Ronna till Viksäter, med en 460 meter lång tunnel under vattnet.
– Vi räknar med att dessa linjer tillsammans ska kunna transportera upp mot 90 personer i timmen mellan Södertäljes mest innovativa stadsdelar, säger Gunde Grahn.
Den som vill åka spårtaxi får räkna med att tvingas betala 60-90 kronor per tur. Samtal har förts med SL, som dock inte är intresserade av att införa access-systemet för spårtaxin. Man kommer alltså behöva ett eget betalkort för detta transportmedel.
Miljonkostnader varje år
Spårtaxiprojeketet beräknas kosta 45-60 miljoner per år, ännu mer under uppbyggnadstiden. Gunde Grahn förklarar att varje taxivagn kommer behöva service 4-6 gånger per år och att de då måste lyftas av spåret. En manöver som är både avancerad och tidskrävande. Dessutom måste själva spåret utrustas med värmeslingor för att vagnarna inte ska frysa fast under vintern. Värmesystemet drivs med direktverkande el, som tros kosta 160 000 kronor per månad före skatt.
– Visst är det mycket pengar, men det kommer ändå bli bra för pendlarna som snart kan ta sig på Gärtuna till Östertälje station på bara 20 minuter, berättar Gunde Grahn.